6/28/2012

Why Trends Are Stupid

Ik heb drie trends beschreven van mijn top vijf op dit moment: MetallicPastels en Safari. Nu pas merk ik eigenlijk hoe ongelooflijk stom dat was om te doen. Waarom zou ik jullie aansporen om iets te kopen alleen omdat het zo'n trend is en op alle modeblogs staat in plaats van omdat het jouw stijl is en je het een prachtig kledingstuk vind?

Je wordt continu beïnvloed van de meningen op je heen. Je kunt wel zeggen: 'Ik maak een moodboard/stylebook en vind zo uit wat precies mijn eigen stijl is.' Maar dat werkt niet helemaal zoals je denkt, omdat je hoogstwaarschijnlijk plaatjes van kledingstukken uit tijdschriften haalt, of ze uitprint van populaire tumblers. In tijdschriften en populaire tumblers staan alleen maar trendkleding en doordat je ze zo vaak zien en andere mensen het mooi vinden, ga jij ze waarschijnlijk automatisch ook mooi vinden. Ik heb laatst na zitten denken, waarom bestaan trends eigenlijk?
http://data.whicdn.com/images/31401804/Shoes_2Bfor_2BSuccess_large.png

Het antwoord op die vraag is simpel. Mensen vinden het fijn om op elkaar te lijken. Oh, het knapste meisje van de school draagt [willekeurige trend], nou dan zal het wel  mooi zijn, ik ga het ook dragen! En wanneer anderen vragen waarom je het draagt kun je triomfantelijk zeggen: Ach, iedereen draagt het toch!

Lees snel verder!

Daarbij, bekende luxe merken als Chloe en Mulberry laten tijdens modeshows zien welke stijl ze willen opgaan. Stel Prada ontwerp morgen alleen nog maar kleding met polka dots. Ze organiseren een modeshow die over acht weken plaatsvind. Het is ongetwijfeld zo dat over negen weken ook Tommy Hilfiger, Celine, Louis Vuitton enz. meer doen met polka dots. Zo'n dertig weken later hangt het ook in de H&M en Zara en dan zul je over zeventig weken alleen nog maar polkadots op straat zien. Juist omdat mensen deze trend op de luxe kleding op de catwalks van Louis Vuitton hebben gezien, gaan ze naar goedkopere winkels als H&M om die look te kopiëren. Zo willen ze uitstralen 'kijk, ik let erop wat er in fashionworld gebeurd, ik draag hetzelfde als de Louis Vuitton modellen, zie je nou wel dat ik een modemeisje ben?'.
521977_438810212806634_215939597_n_large

Als ik zulke meisjes zie (en geloof me, dat zijn er heel erg veel), denk ik inderdaad: Goh, wat een modemeisje! Daar zullen die meisjes misschien van gaan stralen, maar ik zou het niet opvatten als compliment (goed, misschien ben ik aan het overdrijven en gewoon een buitenbeentje, maar dat terzijde). Waarom niet? Aangezien modemeisjes vaak meisjes zijn die klakkeloos alle trends opvolgen en vervolgens het irritante gedrag vertonen met een boodschap als: 'Hahaha ik ben de beste want ik ken alle trends!'. Terwijl ze niet eens hun eigen stijl volgen! Ik weet zelf ook hoe het voelt om zo'n modemeisje te zijn, soms dan voel ik me ook echt beter omdat ik op de hoogte ben van alle nieuwe designers, trends enz. maar nu weet ik wel beter en probeer nu mijn eigen stijl te vinden.

Tumblr_m5fvtpy30f1rnoh9a_large

Een voorbeeld: Een vriendin van mij was drie jaar geleden gek op ombre kleding. Haar klasgenoten scholden haar uit voor emo/weirdo/homo-jongen (bij het laatste zet ik persoonlijk een aantal vraagtekens neer). Ze vonden het lelijk en snapte niet waarom ze het droeg. Nu dragen die 'pesters' het ook. Waarom? Het is populair, het ligt in de winkels en alle 'coole' mensen dragen het ook.

554709_401002069936385_1025899990_n_large

Nog een aantal nadelen van trends:
1. Omdat de meeste populaire winkels alleen maar 'trend kleding' verkopen (met uitzondering van basics), kun je minder makkelijk je eigen stijl ontdekken.
2. Je weet niet meer precies wat je zelf mooi vind.
3. Iedereen ziet het er hetzelfde uit.
4. De lat wordt hoog gelegd: als jij niet kleding draagt dat cool of populair is, ben jij ook niet cool of populair.

Dus, waarom zou je klakkeloos trends volgen als je ook jouw eigen stijl kunt ontwikkelen?

17 comments:

  1. Goeie post! Ik heb het zelf ook niet zo op trends, maar de voordelen zijn wel dat er elk jaar weer nieuwe dingen zijn en dat je allerlei nieuwe variaties en combinaties krijgt. Zelf ben ik niet zo bezig met wát de trends zijn, maar eerder met wat ik zelf mooi vind. Soms is dat iets wat in is, soms niet. Ik laat me er door inspireren maar koop het niet ómdat het 'in' is.
    xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik ben het helemaal met je eens, er zijn ook zeker voordelen van trends!
      Soms zie ik een kledingstuk dat ik echt heel mooi vind en koop ik het zonder dat ik überhaupt weet dat het een trend is.
      Liefs

      Delete
  2. Goede post met goede onderbouwde argumenten!
    Ik vind kleding gewoon nogal moeilijk, ik heb mijn eigen stijl totaal niet gevonden en ik vind kleding vaak ook niet speciaal leuk. Soms heb ik wel bij mensen van: 'Goh, ik zou het niet erg vinden om jouw kledingkast te hebben.' Ik volg trends niet. Ik kijk in de winkels vooral naar comfortabele kleding. Ik heb altijd dezelfde spijkerbroeken omdat die zo lekker zitten, ik draag bijna altijd een simpel t-shirt. Misschien saai, maar ik voel me er fijn in.

    Sowieso vind ik het echt heel stom als je kleding koopt omdat het 'in' is. Toch gebeurd het echt ontzettend veel. Nouja, denk ik dan, als zij dat willen dragen, ga je gang. Ik doe het lekker niet (muahaha, ik ben een hipster!).

    Oh, en in de 2e alinea staat 'continue', maar dat moet 'continu' zijn. Sorry, ik begin een grammarnazi te worden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedankt!
      En het is inderdaad niet altijd nodig om je te hijsen in de minst comfortabele strakke rokjes, hoge hakken enz. Ik draag trouwens op sommige dagen ook gewoon een dikke trui en spijkerbroek, en sommige mensen die mij blijkbaar alleen zien als modepoppetje schrikken zich dan dood hahaha.
      Maarja, als je maar blij bent met wat je draagt, of het nou het uberhippe nieuwe highwaisted rokje is, of een comfortabel vest, de mensen moeten het lekker zelf weten naar mijn mening!

      En bedankt, ik heb het meteen even aangepast!

      Liefs

      Delete
  3. Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens hoor. Ik draag zelf gewoon wat ik wil, maar ik vind soms dingen leuk die trends zijn. Ik vind pastelkleuren prachtig maar niet omdat iedereen het draagt. Ik vind de kleuren gewoon erg mooi! xoxo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja ik doe hetzelfde hoor! Ik geef je groot gelijk. Maar stel nou als iedereen pastelkleuren spuuglelijk zou vinden, zou je het dan nog mooi vinden/kopen/dragen?
      Liefs

      Delete
  4. Groot gelijk ! Ik koop (ookal vind ik ze mooi) geen dingen die helemaal 'in' zijn. Hier had opeens wel iedereen iets met kant, ik vond het wel mooi maar puur omdat ik niet opnieuw iemand wou zijn die voorspelbare kledij draagt heb ik niks gekocht met kant. Maar zoals je inderdaad zegt, het is heel erg vervelend dat alle winkels volhangen met trends. Maar dat maakt het nou net een uitdaging, dat ene speciale kledingsstuk vinden dat niemand anders zal hebben !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik doe soms ook hetzelfde. Juist omdat iedereen opeens neon draagt, heb ik ook niets gekocht met neon. (Okee, ik heb wel een aantal kledingstukken gekocht met neonkleuren maar die heb ik aangeschaft voor de enorme hype). Maar toch, het is toch best jammer dat je een mooi kledingstuk niet 'kan' kopen omdat iedereen het draagt? Haha, dat is alleen mijn mening hoor, je moet gewoon doen wat je wilt doen!

      Delete
  5. Interessant artikel. Aan de ene kant ben ik het wel met je eens, ik vind het ook niet leuk als mensen gewoon zonder na te denken elkaar volgen. Toch denk ik dat dit uiteindelijk onvermijdelijk zal zijn: je smaak wordt onbewust toch beïnvloed. Ik bedoel, vanaf je geboorte wordt je eigenlijk beïnvloed. Je karakter hangt af van je situatie thuis, op school etc.
    Dat is dus ook zo met je smaak. Nou bedoel ik dus niet dat iedereen automatisch iets leuk vindt, maar het is vaak zo dat als je iets vaak ziet, je het mooi vindt ofzo. Want ik ken eigenlijk niet zoveel (lees: 1) mensen die geen spijkerbroek hebben.
    Verder ben ik niet echt een type die volledig met hypes meegaat ofzo, en ik vind de gedachte van zelf uitkiezen wat je mooi vindt wel mooi, maar ik denk gewoon dat het onmogelijk is om 100% zelf te kiezen wat je mooi vindt zonder enige beïnvloeding.

    ReplyDelete
  6. Ik vind trends erg leuk, omdat ik er inspiratie uit op doe. Ik doe pas mee aan een trend als ik het zelf leuk vind, alleen sommige doen dat niet. Ze denken dan dat het 'cool' is om mee te doen aan een trend, terwijl ze er zelf niks mee hebben.

    ReplyDelete
  7. Waauw goede post! Ik ben het met je eens, maar zoals je zelf al zegt; De winkels verkopen ook trends. Dus daarom is het ook moeilijk om je eigen stijl te ontwikkelen. Maar wat je zegt is écht waar!
    En dat van je vriendin is echt te stom voor woorden, zoiets is dus ook in dat boek van hoe overleef ik, dat meisje (esther volgens mij?) word ook gepest omdat ze haar eigen kleding maakt, en later wil ineens iedereen kleren van haar?
    Maarja, echt een super post!
    liefs.

    ReplyDelete
  8. super leuk en weer eens wat anders artikeltje. xx

    ReplyDelete
  9. Goed geschreven, Linda! Ik volg niet echt trends, omdat ik de meeste niet zo leuk vind... Ik ben gewoon broek + shirt en wat extra's. liefs.

    ReplyDelete
  10. LIEFDE. PURE LIEFDE VOOR DIT BLOGBERICHT!

    ReplyDelete

I really appreciate your comments! ♥
You guys make my day, every day.
Much love,
Linda Ruan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...